Vem tar kampen mot korruptionen?

Vem tar kampen mot korruptionen?

10 min │ Föds vi onda eller goda? Kan vi bli goda? Varför var Jesus liv och död så viktigt?

Människor som fått en fri vilja, fritt val, valde fel och satte hela världen i 'skuld inför Gud'.

Har du hört talas om komikern George Carlin? Han var en grov, respektlös och på sin tid roande amerikansk komiker. Så här sa han: ”Jag är också trött på att höra om oskyldiga offer; det är en förlegad tanke. Det finns inga oskyldiga offer. Om du är född till den här världen är du skyldig, punkt … slut på rapporten, nästa fall. Ditt födelsebevis är ett bevis på skuld.”1

Även om han inte var känd som något teologiskt skarpsinne hade Carlin en poäng. Vi är alla skyldiga. Vi är alla syndare. Visst är det lätt att jämföra oss själva med andra och sedan tänka att vi inte är så onda. Jag har ju aldrig tagit ett automatvapen och börjat skjuta på en biograf … Jag har aldrig utnyttjat fyra år gamla pojkar sexuellt … Jag har aldrig rånat en bank och tagit gisslan … Visst är jag en ganska god människa!

Naturligtvis var inte Joseph Fritzl, österrikaren som låste in sin dotter i en underjordisk håla och våldtog henne i åratal, lika ond som österrikaren Adolf Hitler, men det gör inte Fritzl god. Man kan vara en eländig, självisk, girig och sjaskig människa, men det går alltid att hitta någon som är ännu mer eländig, självisk, girig och sjaskig.

De flesta av oss lever också i vår postmoderna, icke-dömande värld med någon skuld. Kanske är vi inga seriemördare eller barnporrskonsumenter, men även när vi försöker dölja oss bakom snacket att sanningen är relativ vet vi alla djupt inom oss vad vi har gjort för fel. Fråga bara dig själv: Hur många saker har jag gjort som jag inte skulle vilja ha publicerat på nätet eller i en dagstidning, saker som jag skulle få skämmas över alldeles förfärligt om de offentliggjordes? Har du inte gjort något skamligt är du ett undantag som bekräftar regeln, och den regeln finns i dessa bibeltexter: ”Ingen rättfärdig finns, inte en enda … Men vi vet allt vad lagen säger, det talar till dem som har lagen, för att varje mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud” (Rom. 3:10, 19, FB).

Se på världen, krigen, våldet, kriminaliteten, de ekonomiska skillnaderna, miljöförstörelsen, korruptionen, orättvisan – det blev inte så här av en slump. Människor som fått en fri vilja, fritt val, valde fel och så står hela världen ”med skuld inför Gud”. Det gäller var och en av oss.

Det är just därför Jesus Kristus kom, för att göra för var och en av oss det vi aldrig kunde göra själva, nämligen en väg ut ur den här världens fördärv. Bibeln talar om Gud som vet vårt dilemma och vill rädda oss, som förbereder en utväg för oss från den här världens fördärv som vi har orsakat. Han måste rädda oss från oss själva, och det är därför Jesus uppenbarade sig mitt ibland oss. Jesus hjälper oss att se vilka vi verkligen är och ger oss en utväg från konsekvenserna av våra många felaktiga val. Det är vad Bibeln talar om för oss i Joh. 3:17: ”Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom.”

Det fungerar så här: Oavsett din ondska i det förflutna, din nuvarande ondska, oavsett vad du gjort fel eller håller på att göra för fel – Jesus betalade straffet för tvåtusen år sedan för allt du har gjort eller gör just nu. Straffet som du förtjänar som syndare som har gjort ont och skadat andra (medge det, du har skadat andra!), föll i stället på Jesus så att du aldrig behöver ta det själv. ”Jesus blev behandlad så som vi förtjänar för att vi skulle kunna bli behandlade som han förtjänar. Han blev dömd för våra synder som han inte hade någon del i, för att vi skulle kunna bli rättfärdiggjorda genom hans rättfärdighet som vi inte hade någon del i. Han led den död som vi borde ha dött för att vi skulle kunna få del av det liv som han hade.”2

Straffet som du förtjänar föll i stället på Jesus så att du aldrig behöver ta det själv.

Vad detta betyder är att Jesus till skillnad från varje människa som någonsin fötts var syndfri, fullkomligt rättfärdig. Han begick aldrig någon synd, aldrig. Som sådan har han förtjänsten att fullkomligt hålla lagen, vara fullkomligt rättfärdig. Och evangeliet (de goda nyheterna) säger att Jesus för det första inte bara dog för oss – ”Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare” (se Rom. 5:8) – och betalade priset för våra felaktiga handlingar, utan, för det andra, blir vi också tillräknade hans fullkomliga förtjänst, hans fullkomliga rättfärdighet. Hans rättfärdighet betraktas som vår egen förtjänst, vår egen rättfärdighet.

Den religiösa termen är ”att bli rättfärdig genom tro”, vilket betyder att vi genom tron på Jesus står inför Gud klädda i Jesus rättfärdighet, Jesus helighet. Hans fullkomliga förtjänst av lydnad och helighet tillskrivs, eller tillräknas, oss som vår egen. Därmed är vi accepterade av Gud, inte på grund av våra egna gärningar – som skulle fördöma oss – utan på grund av att våra defekter och fel täcks av Jesus rättfärdighet. Denna rättfärdighet är en gåva från Gud, något som vi inte kan förtjäna genom våra gärningar eller genom vår lydnad för lagen. Nej, den ges till oss när vi genom tron gör anspråk på den.

”Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig inför honom. Lagen kan bara ge insikt om synd. Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om – en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. Här görs ingen åtskillnad. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus” (se Rom. 3:20–24).

Genom tron på Jesus kan vi stå inför Gud som om vi var utan synd, heliga och lika fullkomliga som Jesus. Tala om goda nyheter!

Ja, genom tron på Jesus kan vi stå inför Gud som om vi var utan synd, heliga och lika fullkomliga som Jesus. Tala om goda nyheter!

Men de goda nyheterna blir bättre. Vi står inte bara fullkomliga inför Gud, utan tron förändrar vårt liv radikalt. Ordet ”kristen” betyder faktiskt ”lik Kristus”. Jesus liv inte bara tillgodoräknas oss utan börjar också manifesteras i oss. Jesus var den enda människan som levde utan fördärvets fläckar. Genom tron, genom ödmjuk strävan efter att likna hans liv och karaktär, får vi redan nu kraft att följa hans värderingar så att vi kan komma undan den korruption som genomsyrar så mycket av det mänskliga livet.

Och eftersom vi gör anspråk på Jesus för vår egen del, dör vi för vårt eget jag och dess fördärv och får ett nytt liv i Jesus. Eller, som Paulus skrev: ”Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus, men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig” (se Gal. 2:19–20).

Detta betyder inte att du är fullkomlig. Det betyder bara att Gud ser på dig som fullkomlig och verkar i dig i den riktningen, som är en livslång process med sina bergstoppar och dalgångar. För aposteln Paulus sa: ”… jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk hos er också skall fullborda det till Kristi Jesu dag” (se Fil. 1:6).

George Carlin hade rätt: ”[du är] skyldig, punkt … slut på rapporten, nästa fall”. Det visar också att även icketroende ser det. Men Jesus, Guds Son, var inte skyldig till någonting, någonsin. Han var rättfärdig och fullkomlig, och tack vare honom och den fantastiska räddningsplanen blir helighet och fullkomlighet din, genom tron. Du måste bara helt enkelt göra anspråk på den för din egen del, och då börjar ditt nya liv.

Fotnoter:
2 Ellen White: Messias (Skandinaviska Bokförlaget, 2018) s. 24