Tio små regler
7 min │Vilka är Bibelns 10 budord? Hur tolkar vi de 10 budorden? Vad betyder de 10 budorden för oss idag?
Författare: Laurence Turner
Berätta
En klipsk smugglare kom till gränsen med en åsna. Åsnans rygg var tungt lastad med halm. Tulltjänstemannen var misstänksam och slet isär buntarna tills det låg halm överallt, men inga värdefulla saker fanns bland halmen.
”Men jag är säker på att du smugglar något”, sa tjänstemannen när mannen gick över gränsen.
Varje dag under tio års tid kom mannen till gränsen med en åsna. Fastän tulltjänstemannen sökte och sökte igenom halmbuntarna på åsnans rygg hittade han aldrig någonting av värde gömt där.
Många år senare när tjänstemannen gått i pension råkade han möta smugglaren på torget och sa: ”Snälla du, jag ber dig, tala om för mig vad det var du smugglade. Tala om det för mig, om du kan.”
”Åsnor”, svarade mannen.445
Tänk
De flesta av oss tycker inte om att bli tillsagda vad vi ska göra. Jag vill hellre välja mina egna regler och bestämma över mina handlingar, så det så. Även i småsaker har vi invändningar: ”Gå och lägg dig tidigt”, ”tvättaöronen”, ”skriv bara på ena sidan av pappret”.
På en vägsträcka jag regelbundet kör står en skylt med hastighetsbegränsningen 50 km i timmen. Nyligen satte en lokal myndighet upp ytterligare en klargul skylt där det stod: ”Håll hastigheten!” Ändå bryr sig många förare inte om det. Lagarna är bra, men om man kan strunta i dem utan att något händer, vem bryr sig?
När Bibeln talar om ”lagen” är vi redan på defensiven. Men en snabb titt avslöjar några överraskningar. Bibeln beskriver Guds lag som en glädje, en underbar tillgång vi fått.
”Om inte din lag vore min lust skulle jag förgås i mitt lidande” (Psalm 119:92).
”I mitt inre bejakar jag ju Guds lag” (Romarbrevet 7:22).
Är dessa texter bara ord av krävande lagträlar som är övertygade om sin egen godhet? Knappast. Kanske visar de hur annorlunda Guds lag är mot vad vi tror att den är.
De tio budorden kom vid en viktig tidpunkt i Bibelns historia. Israeliterna hade varit slavar under egyptierna i 400 år, blivit kränkta och utnyttjade, utan frihet och hopp. Sedan räddade Gud dem. Han befriade dem från orättvisa, befriade dem från slaveri och ledde dem till en ny framtid i Kanaans land.
Gud hade utvalt Israel för att bringa välsignelse till hela världen.446 Guds önskan att uppnå den välsignelsen var uppenbar i hans kärlek och trofasthet gentemot Israel. Gud älskade Israel så mycket att han gav dem de tio budorden efter att de blivit fria.
De tio budorden börjar med en påminnelse om att Gud befriat sitt folk från slaveriet,447 där de var maktlösa att göra något för sig själva. Så dessa budord är inga som måste lydas innan Gud kunde rädda dem. Snarare visar de upp kvaliteten av det liv de kunde njuta av tack vare sin nya frihet. De tio budorden ger inriktning, en känsla av tillhörighet, en förståelse för vad det innebär att vara en fullständig mänsklig varelse.
”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen
eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller
tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för
fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig
men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.
Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att
lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla
dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du
inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller
din slavinna, din boskap eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde
Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde
dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till
en helig dag.
Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som
Herren, din Gud, ger dig.
Du skall inte dräpa.
Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Du skall inte stjäla.
Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas
hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något
annat som tillhör din nästa.”448
Det första budet: ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig” säger inte att det inte finns andra gudar, bara att vi inte ska tillbe dem. Vi har konkurrerande intressen, framgång, makt, pengar, njutningar, sex och annat som distraherar vårt fokus på Gud. Detta budord innebär att de som har upplevt Guds radikala kärlek ska leva ett liv som styrs av deras relation till honom. Om Gud blir vår första prioritet, som det första budordet säger, då handlar de övriga budorden om praktiska frågor om hur vi ska leva detta överlåtna liv.
Det andra budordet förbjuder avgudabilder. Det kan först kännas irrelevant för oss. Men det är det inte. När budorden först gavs var avgudar vanliga. Avgudadyrkarna tänkte inte att avguden faktiskt var en gud. De tänkte att deras gud tillkännagav sig genom avguden. Det var ett sätt att uppleva sin gud. Men Israels Gud kan inte upplevas genom avgudar av trä eller metall. Vi känner Gud genom vad han gör i våra liv.
Vår Gud kräver inte heller avbilder, eftersom han redan har en avbild – oss. Gud skapade människan ”till sin avbild”.449 På ett sätt uppmanar alltså detta budord oss att leva på ett sätt som gör Gud känd för världen genom oss. Kanske blir du inte frestad att böja dig ner inför en faktisk avgud. Men alla frestas vi att leva ett liv som inte exemplifierar Guds kärlek.
”Tredje och fjärde led” som får lida om vi inte lyder det budordet syftar ibland på vår familj. Vad jag gör påverkar inte bara mig utan också mina närmaste. De lider på grund av min själviskhet. Med andra ord: Gud vill att vi ska leva så att vi tar hänsyn till andra människor och inte bara till oss själva.
Tredje budordet är rakt på sak. Det skyddar mot svordomar och allmänt vanhelgande språk, men dess syfte är mycket större. I Israel användes Guds namn för att bekräfta en formell ed. Genom att ”missbruka” Guds namn eller ljuga bedrogs därmed människor. Budordet skyddar oss också för att använda religion för att skada andra. Det finns gott om exempel på det i vår värld. Människor gör anspråk på att känna och tjäna rättvisans Gud men är ändå skyldiga till orättvisor. När vi tar Guds namn på oss tar vi också på oss skyldigheten att representera honom i vårt sätt att leva.
Fjärde budordet uppmanar oss att ”tänka på” [eller ”komma ihåg”, som det hebreiska uttrycket också kan översättas]. Vi behöver ingen sporre för att komma ihåg vår högtidsdag eller någon kär väns födelsedag (kanske med undantag av en glömsk make i vår bekantskapskrets!). Men detta bud uppmanar oss att tänka på, komma ihåg, att hålla sabbaten som en vilodag eftersom Gud skapade oss. 5 Mosebok, kapitel 5, upprepar de tio budorden och ger en annan orsak till sabbatsfirandet: befrielse från slaveri. Sabbatsvilan påminner oss om att Gud inte bara skapade oss utan han tar också hand om oss. När vi upplever den glädje detta medför behöver vi ingen större motivation till att hålla veckosabbaten. Att hålla sabbaten är en tacksamhetshandling gentemot Gud och ett medel att upprätthålla en relation till honom.
Femte budordet intar en viktig plats. Det är en bro mellan de fyra första, som betonar vår relation till Gud, och de fem sista, som betonar vår relation med världen i allmänhet. Mellan dessa två sektioner står budordet om föräldrar och familjen. Så har vi här ordningen för våra skyldigheter: först Gud (1–4), sedan familjen (5) och därefter andra (6–10).
Detta femte budord uppmanar oss att ”visa aktning” för våra föräldrar. Detta gavs ursprungligen till vuxna, inte barn, så detta är inte en uppmaning till små barn att lyda sina föräldrar. I stället pekar det på de skyldigheter vuxna har gentemot sina åldrande föräldrar. Här betyder ”visa aktning” inte lydnad utan att ta hand om dem och visa medkänsla. Detta är inställningen de äldre borde möta hos barn som är överlåtna åt Gud. Om vi inte kan visa medkänsla gentemot våra åldrande föräldrar är det inte sannolikt att vi kan visa det gentemot någon annan heller. Om vi är överlåtna åt Gud visar vi också hängiven medkänsla.
De tre följande budorden är alla mycket korta och utgör en grupp för sig. De verkar också vara uppställda i en ordning som visar vikten av dem. Sjätte budordet, ”du skall inte dräpa”, handlar om liv. Det sjunde, ”du skall inte begå äktenskapsbrott”, handlar om relationer. Det åttonde, ”du skall inte stjäla”, handlar om egendom. Alla är de viktiga men de är arrangerade i denna ordning så att vi kan se deras relativa betydelse. Livet har den högsta prioriteten, och att relationer sätts högre än egendom påminner oss om vikten av hängivenhet och trohet gentemot dem vi säger oss älska. Vi finner ytterligare en sida av relationer i nionde budordet. ”Du skall inte vittna falskt mot din nästa.” I en värld där tillfälliga lögner är vanliga blir sanningen livsviktig i våra relationer. Ordvalet syftar uttryckligen på falskt vittnesbörd i rätten, där lögner kan bli verkligt destruktiva. Men kan vi leva med integritet, kan man lita på vad vi säger, kan vi avstå från att förstöra andras rykte, och kan vi behandla andra som vi skulle vilja att de behandlade oss?
Till sist har vi tionde budordet. På något sätt verkar ”du skall inte ha begär” främmande. Det handlar mer om inre tankar än yttre handlingar, men det är just det som är poängen. Utan detta budord skulle man kunna dra slutsatsen att de tio budorden bara handlar om våra handlingar och vårt beteende, men detta budord påminner oss om att vår relation till Gud inte bara beror på vad vi gör utan också av vilka vi är.
De tio budorden är mer än bara en lista över gamla och föråldrade krav. De ger snarare vägledning om hur ett helt liv ska levas, de stakar ut våra prioriteringar, ger riktlinjer för hur vi ska förhålla oss till Gud i våra liv och uppmanar oss att vara de vänliga människor Gud vill att vi ska vara.
De tio budorden får oss att våga ta steget från det betydelselösa till att bli representanter för denna förunderliga kärlekens och hängivenhetens Gud.
Överväg
Vilket budord känns som något du behöver mer av i ditt liv?