Rättegång

Rättegång

Del 1

6 min │ Hur uttyder man apokalyptiska profetior i Danielsbok. Varför är domen så central i Bibelns apokalyptiska profetior? Vad betyder Nebukadnessars dröm om bildstoden. Vad betyder Daniels dröm om odjuret?

Författare: Laurence Turner

Berätta

Huvudvärksattackerna fortsatte, men alla talade om för henne att det bara var stress. Den tjugosexåriga Angela Cooper visste att det måste vara mer än så. Då såg hon en episod i tv-dramat ER där en av figurerna, dr Greene, biter sig i tungan och när en kollega ber honom att sticka ut den drar den åt ena sidan. ”Nej, stick ut den rakt fram”, säger den andra doktorn. Greene svarar henne: ”Det gör jag.” Efter ytterligare undersökningar så konstateras hjärntumör.

Angela stack ut sin egen tunga framför en spegel och begav sig sedan till sin egen akutmottagning för att berätta för dem om sitt eget identiska symptom. I en datortomografi fann man en tumör bakom hennes näsa. Strål- och cellgiftsbehandlingar följde, och tack vare den snabbt insatta behandlingen överlevde hon sin cancer.

Tänk

Ta din Bibel och följ mig till Daniels bok. Vi kommer att se på apokalyptiska profetior. Daniels profetior gör tre saker klara:

  • Det finns gott och ont i den här världen, vilket var och en av oss upplever varje dag. Men det goda kommer en dag att besegra det onda.

  • Historien är inte en cykel av meningslösa händelser eller upprepade misslyckanden. I stället är den faktiskt på väg mot någonting. Och Gud bestämmer historiens mål.

  • En dag kommer Gud att göra slut på saker och ting. Det sker när Jesus kommer tillbaka, och trots att allting tycks peka på det motsatta har Gud kontrollen.

Läs Daniel kapitel 2. Denna dröm som gavs till Babyloniens kung Nebukadnessar är om en bildstod gjord av olika metaller och står på fötter av järn och lera som plötsligt krossas av en stenmissil.

Daniel talar om för kungen att bildstoden representerar huvuddragen av den mänskliga politiska historien och stenen representerar Guds rike. Det är fascinerande att profetian förutsäger, hundratals år i förväg, den exakta ordningen av världsrikena genom historien från Babylonien till Rom! Sedan kommer stenen, Guds rike, och krossar alla de mänskliga imperierna. Den är som Guds dom.

Domen är faktiskt ett huvudtema i denna bok. Också Daniels namn betyder Gud är min domare. När Bibeln talar om Guds dom illustrerar den hurdan domen var i gamla tider, inte idag. I dagens rättssystem måste domaren vara opartisk och lyssna på bevis från både försvaret och åklagaren, men i Bibeln var domaren inte opartisk. Domaren var också försvarsadvokat för den anklagade. Domaren hade i förväg en favoriserande inställning till den anklagade och försvarade honom mot anklagelserna tills tyngden av bevisen krävde att vederbörande dömdes skyldig.

Detta kan förklara varför Bibelns författare ber Gud döma dem. Till exempel: ”Gud, fräls mig genom ditt namn, döm mig rättvist genom din makt!”1 Idag tänker vi på domen som en fördömelse, men här ser psalmisten på den som befrielse, eftersom han känner domaren, som också är hans försvarsadvokat.2

Så, med detta i åtanke, låt oss se på en annan apokalyptisk syn i Daniel kapitel 7.

Här har Daniel själv en dröm: han ser Medelhavet röras upp av en storm. Från vattnet stiger fyra skrämmande odjur, inte likt någonting i det verkliga livet. Det första är ett lejon med örnvingar. Sedan reser sig en björn på sin ena sida, med tre revben i sitt gap. Därefter en leopard med fyra vingar och fyra huvuden. Det fjärde är obeskrivligt, fruktansvärt skräckinjagande, med järntänder och tio horn på sitt huvud. Sedan börjar ett av hornen leva sitt eget liv, avlägsnar några av de övriga hornen, har ögon som en människas, och det talar stora ord.3 Vilken dröm! Men den slutar inte här. Låt oss dock tala om detta just nu.

En dröm som denna väcker många frågor, men Daniel ger bara några av svaren. Han talar om för oss något av innehållet i drömmen,4 ger sedan en uttydning,5 åtföljd av något mer av drömmens innehåll,6 och ännu mer uttydning.7 Ingenstans identifieras dock odjuren. Det verkar som om det fanns någonting viktigare i drömmen än odjurens identitet. Och nyckelavsnittet handlar om att förstå domens betydelse.

En dom äger rum i denna syn och målas upp precis lika fantasifullt som odjuren. En gestalt, ”en uråldrig man” (uppenbarligen Gud) sätter sig på tronen, klädd i snövita kläder och med håret som ren ull. Hans tron är eldslågor, en ström av eld flyter fram från hans tron, och den är omgiven av otaliga väsenden. Detta är anmärkningsvärt, säger Daniel, eftersom: ”Så tog domare plats och böcker öppnades.”8

Hela synen kretsar kring denna dom, men se hur synen presenteras:

-- A: Lejonet, björnen och leoparden (v. 3–6)
----- B: Det obeskrivliga djuret (v. 7)
------- C: Det lilla hornet som talar stora ord (v. 8)
--------- D: Tronstolar sätts fram för domen (v. 9–10)
------- C’: Det lilla hornets som talade stora ord möter sitt öde (v. 11a)
----- B’: Det obeskrivliga djurets öde (v. 11b)
-- A’: Lejonets, björnens och leopardens öde (v. 12)9

Lägg märke till hur domen utgör en vändpunkt i denna syn. Allting leder fram till den och sedan tillbaka i omvänd ordning. Men varför är den central? Vad åstadkommer domen?

Vissa svar på dessa frågor gavs redan i Nebukadnessars dröm i Daniel 2. Där rör sig Daniel snabbt genom metallerna i bildstoden (han nämner bara att den första är Babylon) men betonar stenen som representerar Guds rike. När stenen krossar hela bildstoden till stoft illustrerar den bara hur temporär vår mänskliga historia är. Precis detsamma inträffar i kapitel 7. Hornet som talade stora ord och odjuren antingen förstörs eller berövas sin makt när domstolen sätter sig till doms över dem.

Ingen av dessa syner antyder att mänskliga strävanden är värdelösa. Naturligtvis inte. Vi kan använda våra ambitioner, talanger och gåvor för att främja det goda. Vi kan arbeta inom vilket fält som helst för att göra världen till en bättre plats. Men båda dessa syner visar att det finns en gräns för Guds tålamod med människans arroganta högmod, den sortens blinda ambition som förevigar ekonomisk orättvisa eller religiös intolerans för själviska syften. Synerna i Daniel 2 och 7 visar att Guds yttersta syfte är att göra slut på den sortens saker.

De två kapitlen löper faktiskt parallellt. Guldet i kapitel 2 och lejonet i kapitel 7 representerar båda Babylonien. Silvret och björnen är Medo-Persien, kopparn och leoparden Grekland. Och järnet och det obeskrivliga odjuret med tio horn är Rom. Liksom fötterna av järn och lera är en fortsättning på järnet, så är det lilla hornet en fortsättning på odjuret med tio horn. Om du alltså har förstått kapitel 2 förstår du också det mesta av kapitel 7. Kapitel 7 utvidgar bara med att berätta om domen och vad den uppnår.

Domen lyfter fram de goda nyheterna i Bibelns apokalyptiska profetior.

  • För det första kommer det goda att triumfera över det onda. Det lilla hornet representerar jordiska makter som förföljer och hånar för att uppnå gudlös makt och ett gudlöst inflytande. Men i Guds dom får det högmodiga lilla hornet sin rättmätiga lön. Inte bara det, utan den gav också ”den Högstes heliga deras rätt.”10 Med andra ord får de som har integritet, trofasthet och rättvisa se sina drömmar gå i uppfyllelse.

  • För det andra är inte historien meningslös utan på väg mot något – mot en dag då Guds rättvisa slutligen förverkligas.

  • För det tredje har Gud kontrollen, trots att det för närvarande kan se ut som det motsatta, för Gud är domaren.

Denna syn i Daniel uppmanar oss att visa moraliskt mod. Den visar klart att det rasar en strid mellan gott och ont. Huruvida den representeras av metaller och en krossande sten (Daniel 2) eller av fruktansvärda odjur och ett högmodigt horn (Daniel 7) spelar ingen roll. De varierande detaljerna finns bara för att hjälpa oss att se olika sidor av hela bilden.

Båda drömmarna säger att eftersom det goda en dag ska segra, överlåt dig själv åt godheten, integriteten och trofastheten, i en värld som föredrar storhet, makt och arrogans. Det onda är inte bara teoretiskt, det är verkligt. Det sträcker sig från grav orättvisa som rasism, religiös förföljelse och utnyttjande av barn till mer subtila förutfattade meningar som hindrar oss från att visa den medkänsla Gud kräver.

Guds slutgiltiga dom kommer helt säkert att rätta till allt som är fel. Men under tiden behöver vi visa på vilken sida vi står.

Överväg

Om ditt livs val är liktydigt med att visa lojalitet mot ditt lag, hur visar du världen vilket lag du tillhör?

Fotnoter:
1 Psalm 54:3, FolkBibeln
2 Laurence A. Turner: “Judgement: A Friend of the Judge”, Signs, augusti 1992, s. 3–5.
3 Se Daniel 7:1–8.
4 Daniel 7:1–14.
5 Som ovan 7:17–18.
6 Som ovan 7:19–22.
7 Som ovan 7:23–27.
8 Som ovan 7:10.
9 Arthur J. Ferch: The Son of Man in Daniel 7 (Andrews University Press, 1983) s. 136–137.
10 Daniel 7:22.