Glimtar av Gud

Glimtar av Gud

7 min │ Vad är en ande? Vem är den heliga Anden? Vad gör och vilken funktion har den heliga Anden? Hur beskriver Bibeln den helige Anden?

Författare: Bertil Wiklander

Berätta

Tre blinda män samlades för att utforska en främmande varelse som kallades elefant. Men de upplevde olika delar av samma sak.

Den första blinda mannen kände på elefantens hela ben och sa till de andra: ”Det är som ett stort träd.” Den andra höll i snabeln och förklarade: ”Det är som en ständigt föränderlig vinranka.”

Den tredje blinda mannen drog sin hand över elefantens hela stora kropp och utropade: ”Nej, det är ändlöst, som ett stort berg.”276

Tänk

Mängder av människor kämpar för att finna Gud. De blir agnostiker (tror att de inte kan veta något om Gud) eller ateister (förnekar Gud) eller helt enkelt likgiltiga.

Samtidigt som Bibeln erkänner att full förståelse av Gud inte är möjlig för oss,277 ger den oss också en lösning som hjälper oss att förstå honom bättre. Vi vet att Gud skapade oss för varandra och för honom, och vi vet att han älskar oss. Och eftersom synden har skiljt oss från honom tills vi kommer till himlen har han gjort en plan för att hålla kontakt med oss. Han har sänt sin Ande för att överbrygga klyftan.278

Bibeln säger: ”Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. Och vi har inte fått världens ande utan Anden som kommer från Gud, för att vi skall veta vilka gåvor Gud har gett oss. Därför talar vi heller inte om dessa ting med ord som mänsklig vishet har lärt oss utan med ord som Anden har lärt oss – vi tolkar andliga ting med Andens hjälp.”279 Att vara andlig betyder att ha kontakt med Guds Ande och lära sig att lyssna till och samtala med honom.

Om du inte känner Guds Ande är det bara naturligt att undra hur du kan gå vidare på din andliga resa. Låt oss se närmare på vad Bibeln säger.

Anden

Vi är alla medvetna om andar. Folk talar om andar, filmer överdriver dem, musiken hänvisar till dem. Men har du funderat över själva ordet? Vad betyder det verkligen, och hur kan du definiera en ande? Allmänt sett anses en ande vara grundläggande annorlunda än fysisk materia, någonting som existerar bortom våra normala sinnen, med ett starkt inflytande. Du kan känna och veta om den, men du kan inte beskriva den.

Men när vi talar om den heliga Anden i Bibeln talar vi om Guds Ande, en person eller varelse som vi inte kan se men som har kraft att förändra oss. Jesus sa om Anden:

”Vinden blåser vart den vill, och du hör den blåsa, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som har fötts av anden.”280

Bibeln skrevs huvudsakligen på hebreiska (Gamla testamentet) och grekiska (Nya testamentet). Det hebreiska ordet för ”ande” är ruach och det grekiska pneuma. Båda orden betyder bokstavligen ”vind” och ”ande, andedräkt”. Bibeln beskriver den heliga Anden som en vind, osynlig, utanför vår kontroll men mäktig.

Jag blir påmind om berättelsen om profeten Elia som gömde sig för förföljelse i en grotta.281 Gud uppenbarade sig för honom och uppenbarade sin närvaro, inte i den våldsamma stormen, inte i jordbävningen, inte i elden, utan i en stilla viskning, som ledde fram till ett samtal.

För de bibliska författarna är Guds tal eller andning nära sammankopplad med hans Andes uppenbarelse. Jesus andades på sina efterföljare och manade dem att ta emot den heliga Anden.282 Guds Ande utgår från honom, tillhör honom och finns till för att fullfölja det Gud vill.

Bibelläsarna förknippar ofta Guds Ande med mystik och kraft. Den är aldrig beroende av en människas känslor. Anden föddes inte in i en mänsklig gemenskap och kan inte frammanas med magiska handlingar eller ord. Han är inte en produkt av behov eller känslor. Han visar sig alltid som en övermänsklig kraft som kommer utifrån, från Gud själv.283

Vem är han?

Gud uppenbarar sig själv i Bibeln som en enhet genom Fadern, Sonen och den heliga Anden, en enhet av tre samexisterande eviga varelser. Den heliga Anden är en varelse i denna förening av de tre, eller ”treenighet”, som den ofta kallas. Påståenden i Bibeln, som ”den heliga anden och vi har beslutat”,284 visar att de tidiga kristna uppfattade honom som en separat varelse. Även Jesus talade om honom som separat: ”Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta.”285 Avsnitten i Matteus 28:19 och 2 Korinthierbrevet 13:14 visar att den heliga Anden lever vid sidan om Fadern och Sonen.

Så man kan dra slutsatsen att den heliga Anden är Gud och ”Gud är Ande”.286, 287 Bibeln tillskriver också den heliga Anden gudomliga kännetecken som: liv,288 sanning,289 kärlek och helighet.290

Den heliga Anden uppenbarar Gud. Och när Gud agerar i den här världen, eller i människors liv, gör han det tillsammans med eller genom den heliga Anden.

”Ty det är Anden som utforskar allt, också djupen hos Gud … Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.”291

Bibeln beskriver också den heliga Anden som allsmäktig,292 allestädes närvarande,293 och allvetande.294 Ingen kan komma undan detta gudomliga inflytande.295

Guds gåva av liv är också förknippad med Anden. Människans skapelse och uppståndelsen från de döda är Guds verk genom den heliga Anden. ”Guds ande skapade mig, den Väldiges andedräkt ger mig liv.”296

Bibeln presenterar den heliga Anden som likställd med Fadern och Sonen i dopet,297 välsignelsen298 och när andliga gåvor ges.299 När vi talar om den heliga Anden talar vi i verkligheten om Gud, Guds Ande som leder oss till tron och vägleder oss i tron.

Hans verk

Den heliga Anden uppenbarar Gud. Och när Gud agerar i den här världen, eller i människors liv, gör han det tillsammans med eller genom den heliga Anden.

När du läser din Bibel finner du att den heliga Anden har verkat i världen sedan skapelseögonblicket.300 Guds Ande samverkar nära med mänskligheten.301 Gamla skrifter lovade också att Guds Ande skulle vila över Jesus, Messias, eller Kristus.

”Herren Guds ande fyller mig, ty Herren har smort mig. Han har sänt mig att frambära glädjebud till de betryckta och ge de förkrossade bot, att förkunna frihet för de fångna, befrielse för de fjättrade.”302

När Jesus läste denna text inför hundratals människor flera hundra år senare sa han: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som hör mig.”303 Efter sin uppståndelse från de döda sände Jesus sina efterföljare ut till hela världen för att dela med sig till andra av vad de varit med om tillsammans med honom, och han lovade dem den heliga Andens kraft.304

Jesus lovade att en hjälpare skulle komma till dem, en som kallades den heliga Anden: ”han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.”305 Jesus försäkrade också sina efterföljare: ”Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er.”306 Dessa löften om den heliga Anden gick i uppfyllelse på pingstdagen i Jerusalem, när 3 000 människor blev Jesus efterföljare efter att ha lyssnat på Petrus predikan.307

Nya testamentet visar att den heliga Andens verk visar sig särskilt i Andens gåvor (en kraft som gör det möjligt för de troende att vittna om Jesus),308 och i Andens liv genom kristna dygder.309 För att uppnå detta verkar den heliga Anden i den troende på två sätt: han upplyser sinnet310 och bor i kroppen.311

Guds andliga upplysning av våra sinnen antyder att kunskapen om det som tillhör Gud är viktig. Medan våra personliga upplevelser är viktiga är Guds uppenbarade sanning viktigare. Så vi borde akta oss för att säga att det som till sist betyder något är ”inte läran utan upplevelsen”. Den heliga Anden upplyser våra sinnen för att vi ska förstå det som tillhör Gud, särskilt när vi studerar Guds ord som den heliga Anden inspirerat.

Guds andliga boning i våra kroppar betyder att han genom sin heliga Ande lever och verkar i oss. När vi inser detta blir vi mer noggranna med vad vi äter, dricker, ser på, läser eller lyssnar på. Du kanske också stärker din tro med olika andliga övningar, som att avstå från något (ensamhet, tystnad, fasta, enkelhet, kyskhet, gåvor) eller engagemang (studium, tillbedjan, uppmuntran, tjänst, bön, gemenskap, bekännelse, lydnad).

”Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom som i sin härlighet och kraft har kallat oss. Han har gett oss sina stora och dyrbara löften, för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av gudomlig natur sedan ni kommit undan det fördärv som begäret drar med sig i denna värld. Sök därför med all iver att till er tro foga styrka, till styrkan kunskap, till kunskapen självbehärskning, till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten gudsfruktan, till gudsfruktan broderlig omtanke och till omtanken kärlek. Ty om allt detta finns hos er och får växa till blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte overksam utan bär frukt.”312

Vilken andlig disciplin vi än väljer att följa får vi aldrig någonsin dölja att det är den heliga Anden som verkar i oss. Vi samverkar med honom genom att söka honom, och vi prioriterar att använda våra andliga gåvor för Gud och att leva ett andligt liv.

Ett mycket vanligt tema i Bibeln är ”ett liv i Anden”, som ofta nämns i den vägledning som gavs den tidiga kristna församlingen.313 Att leva i den heliga Anden är att leva ett nytt liv från Gud genom Jesus Kristus. Nära sammankopplat med detta är sambandet mellan Anden och vatten, rening och förnyelse.314

I Johannesevangeliet ”införlivas tanken om ‘vatten’ tillsammans med uttrycket ‘Anden’ för att markera rening, invigning och förnyelse.”315 Ofta är också associationen mellan Anden och vattnet ett tecken på förnyelse förknippat med livgivande regn. De två regnperioderna i det forna Israel gav upphov till konceptet ”det tidiga regnet” som gav de första frukterna (förknippade med pingst och utgjutandet av den heliga Anden över de första kristna), och ”det sena regnet” som kom i slutet av året under den slutliga skördetiden.

Sammanfattning

Bibeln talar om för oss att den heliga Anden aktiverar Guds kraft i våra liv och förklarar det som tillhör Gud för oss genom inspirerad läsning av Guds Ord. Håller du inte med om att innan vi förkastar Gud som icke-existerande eller likgiltig borde vi pröva honom?316

I vårt sökande efter Gud är den heliga Anden en nyckel. Och Jesus sa att din bön om den heliga Anden kommer att besvaras.317

överväg

Hur skulle du vilja att Guds Ande verkar i ditt liv? Vad önskar du skulle hända? Kan du tänkas be om den heliga Anden?

Fotnoter:
276. www.inspirationalstories.com/0/42.html. 2016-04-21.
277. Jesaja 55:6–11.
278. Johannes 16:13.
279. 1 Korinthierbrevet 2:11–13.
280. Johannes 3:8.
281. Se 1 Kungaboken 19.
282. Johannes 20:22.
283. Se 1 Mosebok 41:38; 2 Mosebok 35:31; Domarboken 3:10; 1 Kungaboken 22:24; Jesaja 61:1
för exempel på hur Anden fyller människor.
284. Apostlagärningarna 15:28.
285. Johannes 16:14.
286. Johannes 4:24.
287. Ett exempel på detta finns i berättelsen om Ananias and Safira i Apostlagärningarna 5.
När Ananias ljög för den heliga Anden ljög han för Gud.
288. Romarbrevet 8:2.
289. Johannes 16:13.
290. Romarbrevet 15:30; Efesierbrevet 4:30.
291. 1 Korinthierbrevet 2:10–11.
292. 1 Korinthierbrevet 12:11: Han delar ut andliga gåvor: ”Allt detta åstadkommer en och
samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill.”
293. Johannes 14:16. ”… en annan hjälpare, som skall vara hos er för alltid.”
294. 1 Korinthierbrevet 2:10–11, “… ty det är Anden som utforskar allt.”
295. Psalm 139:7–10.
296. Job 33:4; Psalm 104:30; Romarbrevet 8:11.
297. Matteus 28:19.
298. 2 Korinthierbrevet 13:14.
299. 1 Korinthierbrevet 12:4–6.
300. Se 1 Mosebok 1–2; Job 33:4; Psalm 104:30.
301. 2 Krönikeboken 24:20; 4 Mosebok 11:25; 2 Mosebok 31:3.
302. Jesaja 61:1.
303. Lukas 4:21.
304. Lukas 24:49; Apostlagärningarna 1:8; 2:1–40.
305. Johannes 14:26. (Läs om betydelsen av den heliga Andes roll i det kristna livet såsom
Jesus beskriver det i Johannes 14–17.)
306. Apostlagärningarna 1:8.
307. Apostlagärningarna 2.
308. 1 Korinthierbrevet 12:1–14:25.
309. Galaterbrevet 5:16–26.
310. 1 Korinthierbrevet 2:10; Romarbrevet 12:2; Efesierbrevet 4:23.
311. 1 Korinthierbrevet 6:19.
312. 2 Peter 1:3–8.
313. Romarbrevet 7:6; 8:2–11; 2 Korinthierbrevet 3:6; Galaterbrevet 5:16, 25 och 6:8.
314. Johannes 3:5-8; 4:1–26; 1 Korinthierbrevet 6:11; 12:13; Titus 3:5; 1 Johannes 5:6–8.
315. Jan Paulsen: When the Spirit descends (Review and Herald, 2001) s. 60.
316. 1 Thessalonikerbrevet 5:19–21.
317. Lukas 11:9–13.